torstai 11. helmikuuta 2016

Erikeepperin kannanotto erityispedagogiikan asemasta




Erikeepperi ry on julkaissut kannanoton erityispedagogiikan asemasta ja tulevaisuudesta Helsingin yliopistossa. Sen voit lukea tästä alta.

Miksi kannanotto on tehty? Lue perustelumme tästä linkistä.

Kannanotto on vapaa levitykseen. PDF-tiedoston voit ladata tästä linkistä.

Jos haluat tietää aiheesta enemmän, ota yhteyttä edunvalvojiimme Waltteriin, Petraan tai Minjaan tai puheenjohtajaamme Viiviin. Yhteystiedot löydät alta.


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

Helsingin yliopiston erityispedagogiikan opiskelijoiden ainejärjestö Erikeepperi ry
Kannanotto 5.2.2016
Vapaa julkaistavaksi


Erityispedagogiikkaa tarvitaan - nyt ja tulevaisuudessa 

Erityisopettajia tarvitaan nykyistä enemmän, mikä ilmenee esimerkiksi Opetushallituksen tekemästä selvityksestä (OPH, 2014, 73-76). Varsinkin erityisluokanopettajista ja varhaiserityisopettajista on pulaa. Uudellamaalla luvut pätevistä erityisopettajista ovat huolestuttavia. Yhteiskunnassa tarvitaan sekä erityispedagogiikkaa pääaineena opiskelleita että vuoden erilliset opinnot käyneitä ammattilaisia monipuolisten näkökulmien saavuttamiseksi.

Helsingin yliopistossa tuotetaan laadukasta erityispedagogiikan tutkimusta, vaikka oppiaine on meillä verrattain nuori. Vain vahva tieteenala mahdollistaa pätevien erillisten erityisopettajien koulutuksen. Jos lisäksi halutaan kaikkien opettajien koulutusten sisältävän enemmän erityispedagogiikan osaamista, täytyy yliopistossa olla tätä osaamista pohjustava erityispedagogiikan pääaine. Kasvatustiede ei ole tätä päivää ilman erityispedagogiikan välitöntä vaikutuspiiriä. Tahtooko Helsingin yliopisto olla kehityksen kärjessä ja tuottaa sitä kasvatuskentän osaamista, jota peräänkuulutetaan?

Tällä hetkellä yliopisto on yhteiskunnasta jäljessä, vaikka yliopiston tulisi olla edelläkävijä ja pohtia, mitä tulevaisuudessa tapahtuu.Yliopiston tulisi olla paikka, jossa tietoisesti otetaan huomioon ja näkyvästi tuodaan esiin valmius palvella sitä muuttuvaa maailmaa, jonka keskellä elämme. Kymmenen vuoden päästä Suomessa on aivan uudenlaisia yhteiskunnallisia haasteita, joihin erityispedagogiikka voi osaltaan vastata. Koulumaailmassa suunnataan kohti inkluusiota, joten laaja-alaisten erityisopettajien tarve kasvaa. Erityispedagogista osaamista tarvitaan myös koulun ulkopuolella; esimerkiksi uudenlaisten sosiaali- ja kasvatusalan ammattilaisten kouluttamisessa erityispedagogiikan koulutuksella voisi olla suuri rooli.

Käyttäytymistieteellisen tiedekunnan dekaani Patrik Scheinin totesi tiedotteessaan 27.1.2016: “ - - Koulutuksen uudistamisessa teemme sen minkä voimme, että huominen olisi parempi. Se on työtä tulevien sukupolvien puolesta. - - Luotan täydestä sydämestäni siihen, että osaamme yhdessä rakentaa koulutuksia, josta voimme olla lopun elämäämme ylpeitä.” Voisimmeko Helsingin yliopistossa luoda uuden joustavan rakenteen, joka mahdollistaisi myös uudenlaisten erityispedagogiikan ammattilaisten koulutuksen?


Helsingissä 5.2.2016 Erikeepperi ry


Lisätietoja:
Viivi Piira Puheenjohtaja
viivi.piira@helsinki.fi
Waltteri Immonen Edunvalvontavastaava
waltteri.immonen@helsinki.fi
Petra Jäppinen Edunvalvontavastaava
petra.jappinen@helsinki.fi
Minja Lahdelma Edunvalvontavastaava
minja.lahdelma@helsinki.fi


Lähde: Kumpulainen, T. (toim.) 2014. Opettajat Suomessa 2013. Helsinki: Opetushallitus.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti